طلاق فقط یک جدایی نیست، بلکه دنیای پر فراز و نشیبی پس از خود دارد.
 
چکیده: افرادی که پس از گذراندن یک تجربه تلخ در زندگی مشترک به دوران مجردی خود بازمی‌گردند، آگاهانه یا ناآگاهانه دچار مجموعه‌ای از آسیب‌های روحی و روانی می‌شوند که البته با توجه به میزان جنسیت، سن، اشتغال و… متفاوت است. در این نوشتار به سه مورد از ایشان اشاره می شود.

تعداد کلمات 1027 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

 

مقابله با اضطراب پس از طلاق

رویارویی با طغیان اضطراب که به نظر می رسد همراه همیشگی طلاق است، واقعا دشوار است. به خصوص اگر برای مواجهه با آن از راهکارهایی استفاده نشود. اضطراب می تواند در هر لحظه در وجودتان رخنه کند و معمولا در زمان های نامناسبی بروز می کند که شما ترجیح می دهید، در حال حاضر که در حال انجام آن هستید، ذهن تان بر کاری متمرکز باشد. اما باید بپذیرید که این افکار و اضطراب ناشی از آن برای هر فردی که در فرآیند طلاق قرار دارد، طبیعی است. شما به این دلیل که مضطرب هستید غیر طبیعی نیستید، زیرا زندگی تان تغییر کرده و برای رسیدن به تعادل دوباره به زمان نیاز دارید.
مشکل از آنجا ناشی می شود که این اضطراب به اختلال اضطرابی تبدیل شود و پایدار باشد. چنان که اجازه زندگی عادی را به شما ندهد.

برای کنار آمدن با اضطراب و نگرانی پس از طلاق، پیشنهادهای زیر را به کار ببندید:
اضطراب پس از طلاق عادی است: شما اکنون با آینده تازه ای مواجه شده اید که با زندگی گذشته ای که مدت ها برای آن برنامه ریزی کرده بودید، متفاوت است. همین مسأله می تواند بسیار وحشت انگیز باشد. به یاد داشته باشید، آینده ای که در زندگی سابقتان طراحی کرده بودید، تنها بینشی در ذهن تان بوده است و اگرچه به نظرتان واقعی بوده، اما چنین نیست. مضطرب بودن به دلیل ابهامی است که در فرد به وجود می آید و این ابهام تنها منحصر به انسان است و احتمالا به زمانی بر می گردد که انسان های اولیه زندگی خود را از طریق شکار تأمین می کردند و به اضطراب در مورد موارد مبهم نیاز داشتند.

طلاق یک اندوه است: شما نیاز دارید که غم زندگی سابق، گذشته و مشکلاتی که اوایل زندگی مشترک قبلی به اندازه کافی مورد توجه قرار ندادید، خانه ای که از دست دادید، آینده ای که برای آن برنامه ریزی کردید و از دست دادن خانواده را تجربه کنید. غم ممکن است برای مدت زمانی طولانی زیاد شود و این امر موضوعی طبیعی است. این را بپذیرید، زیرا مسأله ناراحت کننده ای اتفاق افتاده است.

مواردی را که اضطراب شما را بر می انگیزند، بیایید:یک دفترچه همراه خود داشته باشید که چه وقت و چرا مضطرب می شوید و سعی کنید الگوهایی را که سبب می شود اضطراب شما قطع شود، بیابید. اگر این افکارتان است که موجب اضطراب می شود، نیاز دارید یاد بگیرید، چگونه روش گفت و گو با خودتان را تغییر دهید. ثبت در دفترچه بسیار تصفیه کننده است و به شما کمک می کند تا ترس هایتان را از ذهن تان بیرون آورده و به درون صفحه های دفترچه تان وارد کنید. با استفاده از این روش این امکان به وجود می آید که از خودتان سوالاتی درباره روش درستی که می توانید در رویارویی با موارد اضطراب برانگیز داشته باشید، بپرسید. به جای آنکه بدون رسیدن به نتیجه، تنها با این افکار کلنجار بروید.
​​​​​​​به دنبال دریافت کمک باشید: اگر نمی توانید اضطرابتان را مهار کنید و این نگرانی با فعالیت های روزانه تان همچون خواب یا غذاخوردن تان تداخل یافته، پس زمانی را به فکرِ گرفتن کمک تخصصی اختصاص دهید. یادتان باشد که اضطراب می تواند پیش درآمدی برای افسردگی باشد. شما می توانید با روانشناس یا مشاوری که با او احساس راحتی دارید، برای رویارویی با اضطراب ملاقات کنید.

نیاز به زمان دارید: فرآیند طلاق برای پشت سر گذاشته شدن به زمان نیاز دارد و حتی ممکن است تا سال ها درگیر مشاجرات قانونی با همسر سابقتان باشید که می تواند هزینه زا باشد؛ بنابراین، از لحاظ هیجانی به زمان نیاز دارید تا التیام یابید. باید صبور باشید. از این زمان برای ارزیابی دوباره زندگی تان و آنچه تمایل دارید در آینده انجام دهید، استفاده کنید. یاد بگیرید مسئولیت اشتباهات تان را در زندگی مشترک سابق بپذیرید تا دیگر آنها را در زندگی بعدی تکرار نکنید.
 

مقابله با احساس گناه

توماس گلدن، روانشناس آمریکایی، به زنانی که درباره پایان دادن رابطه همسری احساس گناه دارند، پیشنهادهایی را توصیه می کند:
  • با همسر سابقتان به هیچ وجه تماس تلفنی با دیدار حضوری نداشته باشید؛
  • مطمئن باشید که او می تواند از خود مراقبت کند و افرادی در کنارش هستند که از او حمایت کنند؛
  • اگر شما فردی هستید که امید به سازش با همسرتان را دارید، به یاد داشته باشید دلیلی وجود ندارد که او بخواهد با شما سازش کند، مگر این که این خواسته را به روشنی به شما بگوید.[1]


مقابله پیام های متناقض

راهکارهای زیر برای برطرف کردن حس متناقض پیشنهاد می شود:
  • بپذیرید شما برای کنار آمدن با جدایی به زمان نیاز دارید؛
  • با خودتان صادق باشید و مسئولیت زندگی تان را پذیرا باشید؛
  • به روشهای تازه واکنش نشان دهید؛
  • بدانید که شما منابعی در اختیار دارید که می تواند شما را از این تجربه خارج کند؛
  • مراقب دیدگاه های افراطیتان باشید؛
  • آگاه باشید که چه کاری را باید در چه زمانی انجام دهید؛
  • برای کنار آمدن با احساس گناه، دلسوزی برای خود، درماندگی یا حس انتقام، از روانشناس یا مشاور کمک بگیرید؛
  • از محاکمه خود پرهیز کنید؛
  • به دنبال انجام کارهایی باشید که موجب خشنودی و لذت شما می شوند؛
  • از فرزندانتان به عنوان مشاور یا داور استفاده نکنید؛
  • با اطرافیانتان درباره احساسات خود صحبت کنید؛
  • در حوزه هایی همچون مشاوره مالی یا تعمیرات خانه که با آنها آشنایی دارید، از فردی ماهر کمک بگیرید؛
  • به حفظ سلامت خود توجه کنید. غذاهای مناسب بخورید، به صورت منظم ورزش کنید، مراقب نشانه های استرس یا افسردگی باشید و از کشیدن سیگار خودداری کنید.
 
منبع: کتاب «مدیریت زندگی بعد از طلاق»
نویسنده: محمود گلزاری
 

بیشتر بخوانید :
6 نشانه منتهی شدن یک زندگی به طلاق
پیش بینی طلاق های ناخواسته
مواجهه با زندگیِ بعد از طلاق
مرگ عاطفی همسران
دلایل ادامه زندگی در هنگام بروز طلاق عاطفی

پی نوشت :
[1].Thomas R.Golden (2010), Swallowed by a Snake, Golden Healing Publishing; 2 edition,U.S.A.